tag:blogger.com,1999:blog-1484872129400273491.post6705362040119937254..comments2024-03-21T13:43:02.432+03:00Comments on İnsan Doğası ve Evrim: İşkence Her Zaman Yanlış mıdır?İnsan Doğasıhttp://www.blogger.com/profile/08055395730180906657noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-1484872129400273491.post-48849037395663805772017-12-21T22:01:14.033+03:002017-12-21T22:01:14.033+03:0031 Temmuz 2017 tarihli Alper Kalamanoğlu yorumuna ...31 Temmuz 2017 tarihli Alper Kalamanoğlu yorumuna cevaben:<br /><br />Burada işin kolayına kaçıp senaryonun şartlarını değiştirmişsiniz. Elbette gerçek hayatta tutuklunun bombanın yerini bildiğinden, işkence dışında bir yolla bombanın yerini söylemeyeceğinden, işkence altında doğruyu söyleyeceğinden, ve bu şekilde masum insanları kurtarabileceğimizden emin olmak çok zor. Ama senaryo bizden şunu istiyor: Varsay ki bunların hepsi doğru; bu özel şartlar altında işkence yapmak kabul edilebilir mi?<br /><br />İkinci olarak, sanki daha çok bu şartlar altında bile işkence yapmayı reddeden birinin ahlaki duruşunu savunmaya çalışmışsınız. Bu da tam olarak yazıya bir karşı çıkış değil. Çünkü yazı işkenceyi reddeden birinin aklaksız sayılacağını iddia etmiyor. İşkence yapmanın ahlaken kabul edilebilir olduğunu iddia ediyor. Bu ikisi farklı şeyler.Hasan G. Bahçekapılıhttps://www.blogger.com/profile/00287576285113096310noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1484872129400273491.post-11240951022454884872017-12-21T21:27:26.039+03:002017-12-21T21:27:26.039+03:00Yorumlara cevap vermekte biraz geç kaldığım için b...Yorumlara cevap vermekte biraz geç kaldığım için birikmişler. 21 Ocak 2017 tarihli Adsız yorumuna cevaben kısaca şöyle diyebilirim: <br /><br />Nispeten daha küçük olan kötülüğü seçmek faydacılık görüşünün arkasındaki prensiptir. Yazı faydacılığı kabul etmeyen birinin bile işkenceyi kabul edilebilir görebileceğini iddia ediyor. Benim kişisel görüşümü merak ediyorsanız, faydacılık-deontoloji-erdem etiği arasında kesin bir tercihim yok. Fakat çok sayıda insanın hayatlarının kurtulacağı yönünde güçlü bir beklenti varsa masum birine işkence yapılmasının ahlaken kabul edilebilir olduğu fikrine katılıyorum. "Bu işkenceyi sen yapar mısın?" ve "Bu işkencenin senin üstünde yapılmasına razı gelir misin?" sorularına vereceğim cevaplar ahlaken kabul edilebilir olup olmama sorusuna vereceğim cevaptan mantıksal olarak bağımsızdır.<br /><br />Yazıda da belirtildiği gibi bu mesele bilim ve felsefe camiasında tartışma konusu olmaya devam ediyor. Bir uzlaşma yok. Yazı muhtemelen azınlıkta olan bir görüşü savunmaya çalışıyor.Hasan G. Bahçekapılıhttps://www.blogger.com/profile/00287576285113096310noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1484872129400273491.post-88071802488110220272017-07-31T00:23:42.943+03:002017-07-31T00:23:42.943+03:00Kendimi bildim bileli işkenceye karşıydım. Ne olur...Kendimi bildim bileli işkenceye karşıydım. Ne olursa olsun işkence insanlık suçudur, hiç bir durum bir insana işkence yapmayı makul kılmaz diye düşünüyordum. Bu yazıyı okuduktan sonra düşüncelerim değişmişti; işkencenin uygulanabileceği durumların da olduğunu düşünmüştüm. Ancak bu yorumu yazarken fikrim bir daha değişti. İşkence ne olursa olsun yapılmamalıdır. Binlerce masum çocuğun ölme ihtimali olsa bile. Saatli bomba kuran adamın işkence dışında bir yolla yerini söylemeyeceğinden hiç bir zaman tamamen emin olamazsınız. İşkence yapınca da söyleyeceğinden veya doğru bilgi vereceğinden. Adama işkence yapmak yerine çocukların masum olduğunu ve empati yapması gerektiğini, eğer bombanın yerini şimdi söylerse suç işlememiş olcağını, hala vazgeçme şansı olduğun söylerseniz bombanın yerini söyleyebilir. İşkence yapıldığı halde yerini söylememe ihtimali, yalan söyleme ihtimali, bombanın yerini bilmiyor olma ihtimali, bombanın yerihi söylerse muhtemel bir örgüt tarafından ailesinin vahşice katledileceğini biliyor olma ihtimali vb. ihtimaller dururken işkence yapılamaz. Eğer bomba gerçekse, adam yerini biliyor olduğu halde konuşarak söylemediyse, işkence yapıldığında söyleyecek bile olsa bunu bilemeyeceğinizden çocukların ölümünden suçlu tutulamazsınız. Onların ölümü bombayı kuran adamın suçudur. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17676945300073600907noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1484872129400273491.post-90424464958395676652017-01-21T01:57:28.889+03:002017-01-21T01:57:28.889+03:00Bu yazıdan da hareketle aslolanın nispeten daha kü...Bu yazıdan da hareketle aslolanın nispeten daha küçük olan kötülüğü seçmek olduğu fikri karihamda baskın geliyor. Fakat aklıma şu soru takılmakta, kendi üzerinde yapılan işkencelerden sonuç vermeyen suçludan bilgi alabilmek için, o suçlunun masum herhangi bir tanıdığına işkence yapılması da, aynı hesapla, yani "daha fazla can kurtaracak" hesabı ile makul görülebilir mi? Sizin bu konudaki görüşünüz, bilim camiasında bulunan görüşler nedir?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1484872129400273491.post-52546955982892569932016-12-26T15:15:04.325+03:002016-12-26T15:15:04.325+03:00İşkenceye kategorik olarak karşı olmanın neden müm...İşkenceye kategorik olarak karşı olmanın neden mümkün olmadığını yazı gerekçeleriyle beraber anlatıyor. Bu gerekçelere cevap vermeden "işkenceye kategorik olarak karşı olalım" fikrini tekrar etmek rasyonel tartışmadan kaçmak anlamına gelir. Yazının amaçlarından biri bu konuda tartışma açılmasını sağlamak. İnsanların ahlakla ilgili farklı düşünceleri var ve hangi durumların saatli bomba sayılabileceği konusunda da farklı düşünceler olması kaçınılmaz bir şey. Bu farklılıktan korkup tartışmayı en baştan kapatmaya çalışmak yerine farklı düşüncelere sahip insanların da bizim kadar rasyonel ve iyi niyetli olabileceğini kabul edip tartışmaya açık olmak gerekir.Hasan G. Bahçekapılıhttps://www.blogger.com/profile/00287576285113096310noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1484872129400273491.post-25796421379528763042016-10-05T05:34:03.323+03:002016-10-05T05:34:03.323+03:00Tüm işkence yapanlar için "saatli bomba"...Tüm işkence yapanlar için "saatli bomba" olarak görülebilecek bir konu vardır. Dolayısıyla işkenceye kategorik olarak karşı olunmadan olmaz. İşkencenin haklı olduğu durumları kapısı hayatta nerede ise hiç yaşanmayan örnekler üzerinden açılırsa korkarım bu durum herkese bir saatli bomba ortaya atma hakkı da verecektir.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1484872129400273491.post-67405681069090183762015-10-13T18:46:15.141+03:002015-10-13T18:46:15.141+03:00Yazı aslında detaydan veya (Irak gibi) özel örnekl...Yazı aslında detaydan veya (Irak gibi) özel örneklerden ziyade en temel prensiplerden hareketle işkence konusunu ele alıyor. Saatli bomba senaryosunun önemi işkencenin kabul edilebileceği durumların en azından prensipte var olduğunu kabul ettirme potansiyelinden kaynaklanıyor. Böyle durumlar prensipte varsa (gerçek veya olası) bir işkence vakasıyla karşılaştığımızda "İşkence yanlıştır" diye kestirip atamayız, vakanın saatli bomba senaryosuna ne kadar benzediğini incelememiz gerekiyor demektir. Irak'ta yapılan işkencenin saatli bomba senaryosundaki duruma benzediği ve dolayısıyla kabul edilebilir olduğu fikri ise ne bu yazıda savunuluyor ne de ben felsefe literatüründe böyle bir iddiayla karşılaştım.Hasan G. Bahçekapılıhttps://www.blogger.com/profile/00287576285113096310noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1484872129400273491.post-27433679979305385292015-10-13T11:06:54.616+03:002015-10-13T11:06:54.616+03:00Savaşın uzun sürmesini önlemek adına nükler bomban...Savaşın uzun sürmesini önlemek adına nükler bombanın kullanımı da erdemli bir harekettir. Neticede çok daha fazla sayıda masum çocuğun ölmesindense az ve kabul edilebilir birazını gözden çıkarmak ahlaklı ve erdemli bir davranıştır.<br /><br />Savunma amacıyla, zaten kayıp edilecek kişilerle birlikte mümkün olduğunca fazla düşman askeri yok etmek adına kimyasal silah kullanmak da ahlaklı ve erdemli bir davranış olacaktır. Kim bilir belki böylece savaş bitebilir de.<br /><br />Hocam detayda muhteşemsiniz, heyecanla okudum. Ama galiba resmin tamamı gözardı ediliyor. Irakta yapılan işkence, okula konulan bomba üzerinden inceleniyor.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1484872129400273491.post-68470239484638180722015-09-27T19:56:26.769+03:002015-09-27T19:56:26.769+03:00İşkence dışındaki diğer istihbarat metodlarının iş...İşkence dışındaki diğer istihbarat metodlarının işlevselliği ve işkenceden elde edilen istihbaratın işlevselliği karşılaştırılarak bir sonuç elde edilebilir belki.rdxhttps://www.blogger.com/profile/05286447010139609884noreply@blogger.com